• Przedmiotowy system oceniania

        • PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA

          Z RELIGII RZYMSKOKATOLICKIEJ W SZKOLE PODSTAWOWEJ

          I ETAP EDUKACYJNY: KLASY I-III

           

           

          Zasady obowiązujące w ocenianiu z religii:

           

          · rzetelność i obiektywność – zastosowanie jednolitych norm

           

          i kryteriów oceniania,

           

          · systematyczność – równomierne rozłożenie procesu oceniania na

           

          cały okres nauki,

           

          · jawność – podawanie na bieżąco wyników pracy ucznia,

           

          · instruktywność – wskazanie na postępy i braki, na sposób poprawy

           

          i dalszej pracy,

           

          · motywacja – mobilizacja do dalszej pracy,

           

          · przyjazne komunikowanie informacji o ocenie.

           

          ,,Podstawą wystawienia oceny szkolnej w nauczaniu religii jest wiedza ucznia, jego umiejętności, a także aktywność, pilność i sumienność. Nie powinno się natomiast oceniać za udział w praktykach religijnych. Należy bowiem przyjąć zasadę(…), że życie religijne jest przedmiotem osądu sumienia dokonywanego wobec Boga.”

          (Dyrektorium Katechetyczne Kościoła Katolickiego w Polsce, 83)

           

          Ocena z religii posiada wymiar: dydaktyczny i społeczno - wychowawczy

           

          A )dydaktyczny – ocenia wiadomości (zakres, jakość i rozumienie

           

          zdobytych wiadomości)

          – ocenia umiejętności w dziedzinie poznawczej (posługiwanie się zdobytą wiedzą, zastosowanie jej w konkretnych sytuacjach)

           

          b )społeczno - wychowawczy – ocena postaw(możliwe do zaobserwowania na lekcjach religii i przerwach w szkole postawy i cechy osobowościowe ucznia, jego funkcjonowanie w grupie)

           

          Oceny z religii wystawiane są w skali podanej przez MEN:

           

          · stopień celujący (6);

           

          · stopień bardzo dobry (5);

           

          · stopień dobry (4);

           

          · stopień dostateczny (3);

           

          · stopień dopuszczający (2);

           

          · stopień niedostateczny (1).

           

          Stawiane są plusy,,+” i minusy,,– „ w ocenach cząstkowych. Może być

          w dzienniku oddzielna rubryka na plusy i minusy.

          Nie stawia się plusów i minusów w ocenie semestralnej i końcoworocznej.

          Za aktywną pracę na lekcji uczeń może otrzymać ocenę lub,,plusa” (trzy,,+” to ocena bardzo dobra).

          Uczeń w ciągu semestru za dwukrotny brak pracy domowej lub brak zeszytu otrzymuje dwa minusy, trzeci minus jest równoznaczny z oceną niedostateczną.

          Uczeń, który przeszkadza na lekcji otrzymuje ustne upomnienie, jeżeli to nie skutkuje, może otrzymać w zeszycie w rubryce zachowanie,,minus”. Za trzy minusy wpisuje się uwagę w zeszycie.

          Każdy uczeń ma prawo do dodatkowych ocen, uzyskiwanych za prace nadobowiązkowe.

           

          Ocenie podlegają:

           

          1. Sprawdziany (zapowiedziane, co najmniej z tygodniowym wyprzedzeniem), kartkówki - zakres materiału obejmuje nie więcej niż trzy jednostki lekcyjne (nie muszą być zapowiadane).

          Sprawdziany są obowiązkowe. Uczeń, który nie pisał sprawdzianu i ten, który otrzymał ocenę niedostateczną ma obowiązek zaliczenia materiału w terminie wyznaczonym przez nauczyciela. – dotyczy w uczniów klasy III Szkoły Podstawowej

           

          2. Gry dydaktyczne - sprawdzające: krzyżówki, quizy, rebusy, zagadki, test luk,

          wielka gra pytań i odpowiedzi itp.

           

          3. Odpowiedzi ustne sprawdzające znajomość pacierza i prawd wiary.

           

          4. Odpowiedzi ustne tematyczne.

           

          5. Wypowiedzi w trakcie lekcji sprawdzające aktywność i zaangażowanie,

          praca w grupach.

           

          6. Zeszyt ucznia sprawdzany przez nauczyciela według potrzeb, możliwa raz

          w semestrze kompleksowa ocena zeszytu.

           

          7. Prace domowe.

           

          8. Postawa w czasie lekcji: na modlitwie i podczas słuchania słowa Bożego.

           

          9. Udział w konkursach szkolnych i międzyszkolnych.

           

          Ocenę w nauczaniu wczesnoszkolnym (klasy I-III) traktuje się jako środek wspierania ucznia, wzmacniania pozytywnej postawy wobec ludzi i Boga.

          Nie jest to tylko sprawdzanie osiągnięć. Przede wszystkim zgodnie z zaleceniami Podstawy Programowej, oceniany jest wysiłek ucznia, biorąc pod uwagę indywidualne cechy i zdolności każdego dziecka. Nie mniej dąży się, w miarę tych indywidualnych możliwości, by dziecko zdobyło konkretne wiadomości i umiejętności.

           

          Magdalena Szatkowska

           

           

          Przedmiotowy system oceniania z religii

          II Etap edukacyjny klasy IV-VI

           

          Zasady obowiązujące w ocenianiu z religii:

          - rzetelność i obiektywność – zastosowanie jednolitych norm i kryteriów oceniania,

          - systematyczność – równomierne rozłożenie procesu oceniania na cały okres nauki,

          - jawność – podawanie na bieżąco wyników pracy ucznia,

          - instruktywność – wskazanie na postępy i braki, na sposób poprawy i dalszej pracy,

          - motywacja – mobilizacja do dalszej pracy,

          - przyjazne komunikowanie informacji o ocenie.

           

          Ocena z religii posiada wymiar: dydaktyczny i społeczno-wychowawczy

          a)      dydaktyczny – ocenia wiadomości ( zakres, jakość i rozumienie zdobytych wiadomości)

          b)     społeczno-wychowawczy – ocena postaw (możliwe do zaobserwowania na lekcjach religii i przerwach w szkole oraz jego funkcjonowanie w grupie).

          Oceny z religii wystawiane są w skali podanej przez MEN:

          - celujący (6);

          - bardzo dobry (5);

          - dobry (4);

          - dostateczny (3);

          - niedostateczny (1).

           

          Stawiane są „+” i „- „ w ocenach cząstkowych. Nie stawia się plusów i minusów w ocenie semestralnej i końcoworocznej. Za aktywną pracę na lekcji uczeń może otrzymać ocenę lub „plusa” ( pięć „+” to ocena celująca). Uczeń w ciągu semestru za dwukrotny brak pracy domowej lub brak zeszytu ćwiczeń otrzymuje dwa minusy, trzeci minus jest równoznaczny z oceną niedostateczną.

           

          Ocenie podlegają:

          1. Pisemne prace klasowe: sprawdziany (zapowiedziane, co najmniej z tygodniowym wyprzedzeniem), kartkówki – zakres materiału obejmuje nie więcej niż dwie jednostki lekcyjne ( nie muszą być zapowiadane). Sprawdziany są obowiązkowe. Uczeń, który nie pisał sprawdzianu i ten, który otrzymał ocenę niedostateczną ma obowiązek zaliczenia materiału w terminie wyznaczonym przez nauczyciela.
          2.  Odpowiedzi ustne sprawdzające znajomość pacierza i prawd wiary.
          3. Odpowiedzi ustne tematyczne.
          4. Wypowiedzi w trakcie lekcji sprawdzające aktywność i zaangażowanie, praca w grupach
          5. Zeszyt ćwiczeń sprawdzany przez nauczyciela według potrzeb, możliwa raz w semestrze kompleksowa ocena zeszytu ćwiczeń.
          6. Prace domowe.
          7. Postawa w czasie lekcji: na modlitwie i podczas słuchania słowa Bożego.
          8. Udział w konkursach szkolnych i międzyszkolnych.
          9. Zaangażowanie w przygotowanie różnych form scenicznych, akcji itp.

           

          FORMY OCENIANIA UCZNIA

          1. Odpowiedzi ustne:

          Uczeń otrzymuje oceny za odpowiedź z lekcji bieżących, pacierza oraz podstawowych prawd wiary.

          1. Odpowiedzi pisemne oceniane są wg skali procentowo- punktowej:

          a)      kartkówka – dotyczy maksymalnie dwóch ostatnich tematów, nie musi być zapowiadana, czas trwania 15-20 minut..

          b)     sprawdzian – obejmuje materiał jednego działu, zapowiedziany z tygodniowym wyprzedzeniem, potwierdzony wpisem do dziennika i poprzedzony lekcją powtórzeniową, czas trwania do 45 minut. Kartkówki i sprawdziany są przechowywane u nauczyciela przez jeden rok szkolny.

          1. Aktywność:

          Ocenie podlegają: zgodność z tematem, poprawność odpowiedzi sposób prezentacji efektów pracy, zaangażowanie, dyscyplina pracy, aktywny udział w lekcji, próby rozwiązywania problemów, praca z tekstem źródłowym, ćwiczenia, notatki, plansze, rysunki, przygotowanie inscenizacji, prezentacje.

          Aktywność na lekcjach oraz wykonywanie zadań dodatkowych zaznaczone są znakami plus (+), pięć plusów zastępowane są oceną bardzo dobrą.

          1. Zadania domowe – na bieżąco.

           

          1. Uczeń ma może uzyskać ocenę cząstkową za osiągnięcia w konkursach przedmiotowych:
          2. Uczeń ma prawo poprawić ocenę niedostateczną i dopuszczającą z pracy pisemnej w terminie 2 tygodni od otrzymania oceny wformie określonej przez nauczyciela. Poprawa pracy jest możliwa tylko jeden raz.

          Ocenę z poprawy wpisujemy do dziennika lekcyjnego poprzez postawienie pionowej kreski oddzielającej ocenę ze sprawdzianu od poprawy (np. ½).

          1. Wszelkie braki zaznaczane są znakami minus (-) pod warunkiem zgłoszenia ich przed lekcją. Każde trzy minusy zamieniane są na ocenę niedostateczną. W przypadku nie zgłoszenia braku na początku lekcji nauczyciel ma prawo postawić ocenę niedostateczną. Uczeń ma prawo być nieprzygotowanym do lekcji dwa razy w semestrze.
          2. Oceny ze sprawdzianu wpisujemy kolorem czerwonym, kartkówki zielonym, inne oceny czarnym lub niebieskim.
          3.  Uczeń jest informowany na bieżąco o wystawionych ocenach.

           

          KRYTERIA OCEN

          Niedostateczna:

          Uczeń:

          - Nie spełnia wymagań na ocenę dopuszczającą;

          - Odmawia wszelkiej współpracy;

          - Ma lekceważący stosunek do przedmiotu i wiary;

          - Nie posiada zeszytu lub dość często nie przynosi go na lekcję i nie uzupełnia.

          Dopuszczająca

          Uczeń:

          - Zna najbardziej istotne z podstawowych modlitw i prawd wiary;

          - Dysponuje minimalną wiedzą w zakresie materiału przewidzianego programem, w jego wiadomościach są luki – umożliwiają mu one jednak dalszą naukę oraz utożsamianie się z chrześcijaństwem;

          - Proste zadania o niewielkim stopniu trudności rozwiązuje przy pomocy katechety;

          - Dość często nie przynosi zeszytu i ma duże w nim braki.

          Dostateczna

          Uczeń:

          - Zna podstawowe modlitwy i prawdy wiary, rozumie je oraz umie wyjaśnić, czym jest chrześcijaństwo w życiu codziennym;

          - Dysponuje przeciętną wiedzą w zakresie materiału przewidzianego programem umożliwiającą mu dalsze postępy w nauce;

          - Wykonuje zadania, potrafi odtworzyć wniosek z lekcji;

          - Prowadzi niestarannie zeszyt, sporadycznie nie odrabia prac domowych;

          - Nie wykazuje większego zainteresowania przedmiotem.

          Dobra

          Uczeń:

          - Zna podstawowe prawdy wiary, rozumie je oraz potrafi zastosować w sytuacjach życia codziennego;

          - Opanował wiadomości i umiejętności, które powodują stałe postępy w życiu religijnym;

          - Potrafi odpowiedzieć samodzielnie na pytania związane z tematem katechezy;

          - Przejawia aktywność na katechezie i jest do niej przygotowany;

          - Zachowuje szacunek dla „świętych” przedmiotów, miejsc i znaków religijnych;

          - Zeszyt prowadzi starannie, ale nie zawsze systematycznie.

          Bardzo dobra

          Uczeń:

          - Opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określonych programem katechezy, potrafi je samodzielnie objaśnić;

          - Posiada znajomość podstawowych prawd wiary;

          - Chętnie, regularnie i czynnie bierze udział w katechezie;

          - Uczestniczy w konkursach wiedzy religijnej;

          - Przejawia postawę apostolską.

          Celująca

          Uczeń:

          - Posiadł wiedzę i umiejętności przekraczające program nauczania katechezy;

          - Rozwija własne uzdolnienia oraz dba o własną formację religijną;

          - Posługuje się zdobytymi wiadomościami i potrafi je zastosować we własnym życiu, służy radą innym, jest świadkiem wiary;

          - Wypowiada się logicznie i wyczerpująco na dany temat;

          - Biegle posługuje się Pismem świętym;

          - Angażuje się w prace pozalekcyjne (gazetki, pomoce katechetyczne, montaże sceniczne);

          - Osiąga sukcesy w konkursach wiedzy religijnej.

          W ocenianiu uczniów z dysfunkcjami uwzględnione zostają zalecenia poradni, czyli:

          - wydłużenie czasu wykonywania zadań,

          - możliwość rozbicia zadań złożonych na prostsze i ocenienie ich wykonania etapami;

          - konieczność odczytania poleceń otrzymywanych przez innych uczniów w formie pisemnej;

          - branie pod uwagę poprawności merytorycznej wykonanego ćwiczenia, a nie jego walorów estetycznych;

          - możliwość (za zgodą ucznia) zamiany pracy pisemnej na odpowiedź ustną (sprawdzian lub kartkówka);

          - podczas odpowiedzi ustnych zadawanie większej ilości prostych pytań zamiast jednego złożonego, obniżenie wymagań dotyczących estetyki zeszytu.

           

          Magdalena Szatkowska

           

           

          PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z RELIGII
          W GIMNAZJUM


          Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia z religii polega na rozpoznawaniu przez nauczyciela poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania oraz formułowania oceny. 
           Ocenę z religii ustalamy w oparciu o kryteria poznawcze, kształcące i wychowawcze. 

          W ocenianiu z religii obowiązują poniższe zasady:
          1. Obiektywność – zastosowanie jednolitych norm i kryteriów oceniania.
          2. Jawność – podawanie na bieżąco wyników pracy ucznia (rodzicom na ich zapotrzebowanie lub, gdy zaistnieje taka potrzeba ze strony szkoły).
          3. Instruktywność – wskazanie na występujące braki.
          4. Mobilizacja do dalszej pracy.

          Prowadzenie zróżnicowanych form i rodzajów kontroli:
          1. Kontrola wstępna (dokonanie diagnozy wiedzy i umiejętności w początkowej fazie kształcenia).
          2. Kontrola bieżąca (sprawdzanie w trakcie trwania procesu kształcenia).
          3. Kontrola końcowa (dotyczy zakończonego etapu kształcenia).
          4. Kontrola dystansowa (zbadanie trwałości wyników po pewnym okresie od zakończenia procesu).

          Metody kontroli i ocen:
          1. Konwencjonalne (bieżąca kontrola, prace pisemne, posługiwanie się książką, ćwiczenia praktyczne, kontrola graficzna, obserwacja uczniów w toku ich pracy itp.).
          2. Techniczne sposoby kontrolowania procesu dydaktycznego (kontrola i ocena przy pomocy zróżnicowanych zadań testowych).
          Sposoby oceniania:
          Wartościowanie gestem, słowem, mimiką, stopniem.

          Elementy wchodzące w zakres oceny z religii: 
          1. Ilość i jakość prezentowanych wiadomości.
          2. Zainteresowanie przedmiotem.
          3. Stosunek do przedmiotu.
          4. Pilność i systematyczność.
          5. Umiejętność zastosowania poznanych wiadomości w życiu.
          6. Postawa.

          Kontrola i ocena w religii nie dotyczy wyłącznie sprawdzenia wiadomości, lecz także wartościowania umiejętności, postaw, zdolności twórczych, rozwoju zainteresowań, motywacji uczenia się, a głównie kształtowania cech charakteru, woli, odpowiedzialności za swoje czyny, dokładności, wytrwałości, pracowitości, kultury osobistej, zgodności postępowania z przyjętą wiarą.

          Ocenianie ma na celu:
          a) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych,
          b) motywowanie ucznia do dalszej pracy,
          c) pomaganie uczniowi w samodzielnym planowaniu jego rozwoju,
          d) systematyczne informowanie rodziców (prawnych opiekunów) o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia,
          e) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.

          Ocenie podlegają:
           1. Pisemne prace kontrolne dwa razy w ciągu semestru, obejmujące więcej niż trzy jednostki lekcyjne, zapowiedziane, z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem, sprawdzane przez nauczyciela do dwóch tygodni. Ponadto kartkówki; zakres ich materiału obejmujący nie więcej niż trzy jednostki lekcyjne lub materiał podstawowy. Pisemne prace kontrolne są do wglądu uczniów, a rodziców na ich zapotrzebowanie. Nauczyciel ma prawo do niepodawania terminu prac kontrolnych, jeżeli uczniowie dezorganizują proces oceny osiągnięć przez absencję, ucieczki z lekcji itp.
          2. Odpowiedzi ustne dotyczące materiału z zakresu trzech ostatnich lekcji.
          3. Wypowiedzi w trakcie lekcji, podczas dyskusji, powtórzenia itp.
          4. Praca domowa: krótkoterminowa i długoterminowa, kontrolowana na bieżąco.
          5. Ocena ze znajomości podstawowych prawd wiary zdobywana podczas odpowiedzi ustnej lub pisemnej.
          6. Zeszyt: sprawdzany podczas odpowiedzi i według decyzji nauczyciela. Jeden raz w semestrze kompleksowa ocena zeszytu. 
          7. Pilność, systematyczność, postawy, umiejętności: osiągnięcia ucznia zapisywane w kartach obserwacyjnych prowadzonych przez nauczyciela religii.
          8. Przygotowanie do poszczególnych katechez.
          9. Korzystanie z Pisma Świętego, podręcznika i innych materiałów katechetycznych.
          10. Zaangażowanie w przygotowanie i przeprowadzenie uroczystości szkolnych o charakterze religijnym, zaangażowanie w przygotowanie gazetek szkolnych, udział w konkursach religijnych, współpraca ze wspólnotą parafialną.
          11. Inne działania wskazujące możliwość oceniania.
          Ilość ocen: 
          W ciągu jednego semestru nauczyciel wystawia każdemu uczniowi co najmniej trzy oceny cząstkowe.

          Poprawianie: 
          Promuje się systematyczne ocenianie w ciągu semestrów połączone z możliwością poprawiania. W wyjątkowych, uzasadnionych sytuacjach poprawianie może odbywać się bezpośrednio przed wystawianiem oceny semestralnej lub końcoworocznej. Przeprowadza się je według ustaleń osób zainteresowanych w terminie i z zakresu wskazanego przez nauczyciela religii z zastosowaniem formy pisemnej lub ustnej.
          Klasyfikacja: 
          Uczeń może być niesklasyfikowany z religii, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie edukacji. 
          Uczeń niesklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
          Przy wystawieniu oceny śródrocznej i rocznej przyjmuje się następujące zasady: 
          Ocena nie będzie miała charakteru średniej arytmetycznej ocen cząstkowych; znaczący wpływ mają przede wszystkim oceny uzyskane (w semestrze lub w ciągu całego roku szkolnego) z prac kontrolnych, dłuższych wypowiedzi, referatów, o ile prezentacja ich przyjmie formę wypowiedzi ustnej oraz innych form pracy o charakterze samodzielnym.
          Uczeń, który przystąpi do olimpiady czy konkursu religijnego i pomyślnie ukończy co najmniej etap szkolny, będzie mógł uzyskać podniesienie oceny końcoworoczanej o jeden stopień.
          Ustne uzasadnienie oceny semestralnej winno nastąpić na tydzień przed klasyfikacyjną Radą Pedagogiczną i zostać przedstawione uczniowi.
          Informacja o grożącej ocenie niedostatecznej z przedmiotu winna być przekazana uczniowi i jego rodzicom (prawnym opiekunom) na miesiąc przed klasyfikacją. Nauczyciel religii przedstawia możliwości poprawy oceny poprzez uzupełnienie niezbędnych wiadomości i umiejętności.
          Uczeń ma prawo zwrócić się do dyrektora szkoły o umożliwienie podwyższenia proponowanej oceny końcoworocznej z zajęć religii, poprzez przystąpienie do egzaminu sprawdzającego.

          Oceny cząstkowe, semestralne i końcoworoczne według skali:
          – celujący (6),
          – bardzo dobry (5),
          – dobry (4),
          – dostateczny (3),
          – dopuszczający (2),
          – niedostateczny (1).
          Przy zapisywaniu ocen cząstkowych dopuszcza się stosowanie plusów i minusów.

           

          Ocena NIEDOSTATECZNA

          Katechizowany:
          • Wykazuje rażący brak wiadomości programowych.
          • Nie potrafi logicznie powiązać podawanych wiadomości.
          • Prezentuje zupełny brak rozumienia uogólnień i nieumiejętność wyjaśniania zjawisk.
          • Nie potrafi zastosować zdobytej wiedzy.
          • Podczas przekazywania informacji popełnia bardzo liczne błędy.
          • Prezentuje rażąco niepoprawny styl wypowiedzi.
          • Nie wykazuje się znajomością pacierza.
          • Nie posiada zeszytu lub dość często nie przynosi go na lekcję.
          • Lekceważy przedmiot.
          • Nieodpowiednio zachowuje się na lekcji.
          • Wyraża lekceważący stosunek do wartości religijnych.
          • Opuszcza lekcję religii.
          O ocenie niedostatecznej mogą przesądzić także inne indywidualne cechy, postawy i braki obserwowane u ucznia.

           

          Uwarunkowania uzyskania oceny DOPUSZCZAJĄCEJ

          Katechizowany:
          • Opanował konieczne pojęcia religijne.
          • Prezentuje luźno zestawione wiadomości programowe.
          • Prezentuje mało zadawalający poziom postaw i umiejętności.
          • Wykazuje brak rozumienia podstawowych uogólnień.
          • Brak mu podstawowej umiejętności wyjaśniania zjawisk.
          • Nie potrafi stosować wiedzy, nawet przy pomocy nauczyciela.
          • Podczas przekazywania wiadomości popełnia liczne błędy, wykazuje niepoprawny styl wypowiedzi, ma trudności z wysławianiem się.
          • Prowadzi zeszyt.
          • Ma problemy ze znajomością pacierza.
          • Wykazuje poprawny stosunek do religii.
          • Opanował elementarne wiadomości i umiejętności programowe przewidziane dla danego etapu edukacyjnego; są to wiadomości i umiejętności bardzo przystępne, proste i praktyczne, niezbędne w funkcjonowaniu szkolnym i pozaszkolnym.
          O ocenie dopuszczającej mogą przesądzić także inne indywidualne cechy, postawy i braki obserwowane u ucznia.

           

          Uwarunkowania uzyskania oceny DOSTATECZNEJ

          Katechizowany: 
          • Opanował łatwe, całkowicie niezbędne wiadomości, postawy i umiejętności.
          • Prezentuje podstawowe treści materiału programowego z religii.
          • Wykazuje się wiadomościami podstawowymi, które łączy w logicznie związki.
          • Dość poprawnie rozumie podstawowe uogólnienia oraz wyjaśnia ważniejsze zjawiska z pomocą nauczyciela.
          • Przy pomocy nauczyciela potrafi wykorzystać wiadomości do celów praktycznych i teoretycznych.
          • W przekazywaniu wiadomości z religii popełnia niewielkie i nieliczne błędy.
          • Prezentuje słabą kondensację wypowiedzi.
          • Wykazuje się podstawową znajomością pacierza.
          • W jego zeszycie występują sporadyczne braki notatek, prac domowych.
          • Prezentuje przeciętną pilność, systematyczność i zainteresowanie przedmiotem.
          • Wiadomości i umiejętności ucznia są na poziomie podstawowych wiadomości i umiejętności przewidzianych programem nauczania dla danego etapu; wiadomości i umiejętności należą do przystępnych, o średnim stopniu złożoności i wystarczą do pomyślnego dalszego uczenia się.
          O ocenie dostatecznej mogą przesądzić także inne indywidualne uwarunkowania danego ucznia.

           

          Uwarunkowania uzyskania oceny DOBREJ

          Katechizowany:
          • Spełnia wymagania określone w zakresie oceny dostatecznej.
          • Opanował materiał programowy z religii.
          • Prezentuje wiadomości powiązane związkami logicznymi.
          • Poprawnie rozumie uogólnienia i związki między nimi oraz wyjaśnia zjawiska podane przez nauczyciela.
          • Stosuje wiedzę w sytuacjach teoretycznych i praktycznych podanych przez nauczyciela.
          • Podczas wypowiedzi nie popełnia rażących błędów stylistycznych.
          • Wykazuje się dobrą znajomością pacierza.
          • W zeszycie posiada wszystkie notatki i prace domowe.
          • Podczas lekcji posiada określone pomoce (podręcznik, zeszyt i inne) i korzysta z nich.
          • Systematycznie uczestniczy w zajęciach religii.
          • Jest zainteresowany przedmiotem.
          • Włącza się w przeżycia i dynamikę roku liturgicznego.
          • Wykazuje się dobrą umiejętnością zastosowania zdobytych wiadomości.
          • Postawa ucznia nie budzi wątpliwości.
          • Stara się być aktywnym podczas lekcji.
          • Wiadomości i umiejętności ucznia przewidziane programem nauczania nie są pełne dla danego etapu nauczania, ale wiele umiejętności ma charakter złożony i samodzielny.
          O ocenie dobrej mogą przesądzić także inne indywidualne osiągnięcia ucznia, kwalifikujące go do tej oceny.

           

          Uwarunkowania uzyskania oceny BARDZO DOBREJ

          Katechizowany:
          • Spełnia wymagania określone w zakresie oceny dobrej.
          • Opanował pełny zakres wiedzy, postaw i umiejętności określony poziomem nauczania religii.
          • Prezentuje poziom wiadomości powiązanych ze sobą w logiczny układ.
          • Właściwie rozumie uogólnienia i związki między nimi oraz wyjaśnia zjawiska bez ingerencji nauczyciela.
          • Umiejętnie wykorzystuje wiadomości w teorii i praktyce bez ingerencji nauczyciela.
          • Wykazuje się właściwym stylem wypowiedzi.
          • Cechuje go pełna znajomość pacierza.
          • Wzorowo prowadzi zeszyt i odrabia prace domowe.
          • Aktywnie uczestniczy w religii.
          • Jego postępowanie nie budzi żadnych zastrzeżeń.
          • Jest pilny, systematyczny, zainteresowany przedmiotem.
          • Chętnie i systematycznie uczestniczy w życiu parafii.
          • Odpowiedzialnie włącza się w dynamikę i przeżycia roku liturgicznego.
          • Stara się być świadkiem wyznawanej wiary.
          • Opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności wyznaczonych przez nauczyciela programem nauczania; osiągnięcia ucznia należą do złożonych i wymagających samodzielności.
          O ocenie bardzo dobrej mogą decydować również inne indywidualne osiągnięcia ucznia, kwalifikujące go do tej oceny.

           

          Uwarunkowania uzyskania oceny CELUJĄCEJ

          Katechizowany:
          • Spełnia wymagania określone w zakresie oceny bardzo dobrej.
          • Wykazuje się wiadomościami wykraczającymi poza program religii własnego poziomu edukacji.
          • Prezentuje wiadomości powiązane ze sobą w systematyczny układ.
          • Samodzielnie posługuje się wiedzą dla celów teoretycznych i praktycznych.
          • Wykazuje się właściwym stylem wypowiedzi, swobodą w posługiwaniu się terminologią przedmiotową i inną.
          • Angażuje się w prace pozalekcyjne np. gazetki religijne, montaże sceniczne, pomoce katechetyczne itp..
          • Uczestniczy w konkursach wiedzy religijnej.
          • Twórczo uczestniczy w życiu parafii np. należy do organizacji i ruchów katolickich, uczestniczy w pielgrzymkach, itp.
          • Jego pilność, systematyczność, zainteresowanie, stosunek do przedmiotu nie budzi żadnych zastrzeżeń.
          • Poznane prawdy wiary stosuje w życiu.
          • Wykazuje się umiejętnościami i wiadomościami wykraczającymi poza wymagania edukacyjne; jego praca jest oryginalna i twórcza oraz wskazuje na dużą samodzielność.
          O ocenie celującej mogą decydować również inne indywidualne osiągnięcia ucznia, kwalifikujące go do tej oceny.

           

          Magdalena Szatkowska

           

           

           

           

    • Kontakty

      • Społeczna Szkoła Podstawowa z Przedszkolem Dobrzewino-Karczemki
      • (58)676-08-12
      • Społeczna Szkoła Podstawowa z Przedszkolem Dobrzewino-Karczemki; Karczemki, ul. Gdańska 23, 80-209 Chwaszczyno NIP: 588-19-93-014 Poland
      • Sekretariat czynny poniedziałek - piątek godz. 8.00 - 15.00 prowadzenie sekretariatu: Mariola Kielińska
      • (58) 676-09-63 - Przedszkole
    • Logowanie